Lufthavne blev allerede i 2014 advaret om sikkerhedsbrist

Tophistorien er skrevet og udgivet af Politiken. Ritzau må ikke krediteres.

INFO: Anvendelse forudsætter accept af vilkårene i bunden.

**** RITZAUS TOPHISTORIETJENESTE ****

Lysarmaturer, der river sig løs og ligger frit på Københavns Lufthavns start- og landingsbaner, er ikke et nyt fænomen. Allerede i 2014 kunne lufthavnen være blevet bekendt med problematikken, da amerikanske og canadiske myndigheder advarede om netop løsrevne lysarmaturer, skriver Politiken tirsdag.

Advarslerne udsprang af en episode, som kunne have udviklet sig katastrofalt. 6. maj 2014 satte et Boeing 747-fly, en såkaldt jumbojet, i fart på en startbane i den store JFK-lufthavn i New York. Flyet accelererede til knap 300 kilometer i timen og slap jorden med kurs mod Tokyo. Først da flyet landede i Japan 12 timer senere, opdagede flypersonalet, at et lysarmatur fra startbanen i New York havde ramt flyet og boret sig ind i dets mave. En alvorlig sikkerhedshændelse.

Den amerikanske luftfartsmyndighed, Federal Aviation Administration, udsendte nu en advarsel, som skulle gøre andre lufthavne opmærksomme på problemet, skriver Politiken. Af advarslen fremgik det, at der fremover ville være strengere krav til montering, vedligehold og dokumentation af arbejdet med armaturerne. Daværende chef i JFK-lufthavnen Gennaro Spampanato trak sig fra sin stilling, da myndighederne påbegyndte en undersøgelse af forløbet.

Politiken har spurgt Københavns Lufthavn, om man på noget tidspunkt har været opmærksom på det alvorlige fortilfælde i JFK-lufthavnen. Det vil Københavns Lufthavn ikke svare på.

Flysikkerhedsanalytiker Hans Kjäll siger, at det ville overraske ham, hvis Københavns Lufthavn ikke allerede efter hændelsen i New York hørte om problematikken. Som minimum burde Københavns Lufthavn være blevet opmærksom på sagen fra New York, da man for første gang selv stod med problemet i 2018, mener Hans Kjäll.

»Når man i en lufthavn har et systematisk problem med sikkerheden, bør man selvfølgelig undersøge, om andre lufthavne har haft et lignende problem, og om det har ført til egentlige hændelser. Hvis man ikke selv har fået informationen gennem europæiske myndigheder, må man selv opsøge den«, siger Hans Kjäll til Politiken.

Redaktionel kontakt:
Kim Frydensberg
tlf.: +4528766607
e-mail: [email protected]

**** DENNE ARTIKEL OG BILLEDMATERIALE ER VIDEREFORMIDLET AF RITZAUS BUREAU PÅ VEGNE AF Politiken ****

Betingelser for brug af materiale fra Ritzaus Tophistorietjeneste:

– Forkortelser kan foretages i overensstemmelse med god citatskik.

– En artikel må forkortes, men ikke tilføjes stramninger eller udtryk, som afsenderen ikke kan stå inde for.

– Det skal tydeligt fremgå, hvilket medie artiklen kommer fra. Ansvaret herfor ligger hos mediet, der videreudnytter indholdet – også hvor afsenderen måtte have glemt at inkludere kildehenvisning ved udsendelse.

– Ritzau må ikke krediteres for artiklen eller angives som kilde.

– Materialet må ikke videreudnyttes kommercielt andet end i egne udgivelser.

– Hvis afsenderen har indsat link i artiklen, opfordres der til altid at publicere dette ved videreudnyttelse.

VIGTIGT VEDR. BRUG AF BILLEDE:

– Hvis der er tilknyttet billedmateriale til artiklen må dette anvendes i forbindelse med publicering.

– Rettigheden til anvendelse af billedet er dog udelukkende til brug i sammenhæng med nærværende tophistorie, og må således ikke arkiveres med henblik på genanvendelse i andre sammenhænge.

– Anvendelse skal altid ske med angivelse af den oplyste billedbyline (fotograf og medie)