Jagten på søvn er blevet en god forretning

Tophistorien er skrevet og udgivet af Kristeligt Dagblad. Ritzau må ikke krediteres.
INFO: Anvendelse forudsætter accept af vilkårene i bunden.
**** RITZAUS TOPHISTORIETJENESTE ****

Ure og mobiltelefoner, der måler vores søvn. Særlige madrasser, der indretter sig efter kropstemperaturen, og sovemasker med indbyggede højtalere.
Søvnprodukter er et marked i vækst og vurderes ifølge det amerikanske analyse­institut BCC på verdensplan i år at omsætte for 76,7 milliarder dollars, svarende til 513 milliarder kroner. Det skriver Kristeligt Dagblad.
I Danmark melder butikskæden Jysk med 106 butikker i Danmark og 2700 forretninger over hele kloden tilsvarende om en voksende interesse for produkter, der kan fremme god søvn. Men når søvnen bliver et projekt, kan det blive endnu sværere at falde i søvn.
Det er budskabet i en ny britisk bog ”Why can’t we sleep?” – ”Hvorfor kan vi ikke sove?” – hvor den britiske psykiater Darian Leader revser, hvad han betegner som søvnindustrien.
”Der er sket en udvikling af markedet, så firmaer i stor stil markedsfører produkter til den tredjedel af vores liv, hvor vi sover. Søvn har altid været et spørgsmål, der optog mennesket. Men i historisk perspektiv er det nye, at vi har forestillingen om otte timers uafbrudt søvn. For mange er det faktisk ikke muligt at opnå den lange uafbrudte søvn, og det understøtter et marked med sovepiller, madrasser og ure, der skal hjælpe os. Men de mange anstrengelser for at fremme søvn kan i nogle tilfælde virke stik mod hensigten og gøre os søvnløse, og det kan ligefrem give skyldfølelse, når vi ikke kan sove de forventede otte timer i træk,” siger Darian Leader.
I 1980’erne var det moderne at nedprioritere søvnen, så man kunne arbejde mere. I dag ser vi stadig flere, der er besatte af søvn på en usund måde. Det påpeger Angus B.A. Stevner, postdoc og forsker i søvn og hjerneaktivitet ved Aarhus Universitet og ph.d. fra universitetet i ­Oxford.
”Vi befinder os midt i en søvnrevolution og vil opleve flere, der bliver ramt af ortosomni, altså er besatte af deres egen søvn på en usund måde. Vi ser folk være så optagede af at overvåge deres egne søvnstadier med elektroniske hjælpemidler, at de rent psykologisk ender med at modvirke deres egen gode søvn. Det er meget sigende for vores samfund i dag, at selvdyrkelsen er kommet ind i søvnen, og endnu et udtryk for vores besættelse af sundhed,” siger Angus Stevner.

Læs hele historien i Kristeligt Dagblad eller på k.dk

https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/soevn-er-blevet-en-verdensomspaendende-forretning

Redaktionel kontakt:
Poul Nielsen
tlf.: +4541741892
e-mail: [email protected]

**** DENNE ARTIKEL OG BILLEDMATERIALE ER VIDEREFORMIDLET AF RITZAUS BUREAU PÅ VEGNE AF Kristeligt Dagblad ****

Betingelser for brug af materiale fra Ritzaus Tophistorietjeneste:

– Forkortelser kan foretages i overensstemmelse med god citatskik.

– En artikel må forkortes, men ikke tilføjes stramninger eller udtryk, som afsenderen ikke kan stå inde for.

– Det skal tydeligt fremgå, hvilket medie artiklen kommer fra. Ansvaret herfor ligger hos mediet, der videreudnytter indholdet – også hvor afsenderen måtte have glemt at inkludere kildehenvisning ved udsendelse.

– Ritzau må ikke krediteres for artiklen eller angives som kilde.

– Materialet må ikke videreudnyttes kommercielt andet end i egne udgivelser.

– Hvis afsenderen har indsat link i artiklen, opfordres der til altid at publicere dette ved videreudnyttelse.

VIGTIGT VEDR. BRUG AF BILLEDE:

– Hvis der er tilknyttet billedmateriale til artiklen må dette anvendes i forbindelse med publicering.

– Rettigheden til anvendelse af billedet er dog udelukkende til brug i sammenhæng med nærværende tophistorie, og må således ikke arkiveres med henblik på genanvendelse i andre sammenhænge.

– Anvendelse skal altid ske med angivelse af den oplyste billedbyline (fotograf og medie)