Carlsberg-formand vil aktivere udlandsdanskere

Danskere i udlandet skal bruges bedre til at hjælpe virksomheder med viden, mener taskforce.

En ny forening for danskere bosat i udlandet skal hjælpe danske virksomheder med at få nytte af udlandsdanskerne. Det skriver mediet PolicyWatch.

En taskforce anført af Carlsberg-formand Flemming Besenbacher vil tirsdag overrække statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) syv anbefalinger.

– Udlandsdanskerne har en enorm ressource, som kan hjælpe til at løse mange af de udfordringer, som danske virksomheder slås med i dag, siger han til PolicyWatch.

– Det kan være viden om lokale markeder for at understøtte dansk eksport. Det kan være at tiltrække de internationale talenter, som vi har så hårdt brug for.

– Eller det kan være at formidle fortællingen om det moderne Danmark – en fortælling, som stort set er ukendt derude.

Til Ritzau uddyber han, at en tæt kontakt til danskere og dansksindede skal skaffe Danmark både talentspejdere og pr-agenter, der kan fortælle om Danmarks fortræffeligheder.

Han henviser til tal fra FN, der viser, at over 250.000 danske statsborgere bor uden for Danmark. Og ifølge taskforcens arbejde ønsker 80 procent af dem at gøre mere for at hjælpe, end de gør i dag.

Og han mener ikke, at det bliver et problem at overtale dem til at stå på mål for nyheder om Danmark.

– Jeg ved godt, at der er en tilbøjelighed til at være selvkritisk og tale Danmark ned herhjemme, siger Flemming Besenbacher til Ritzau.

– Når jeg rejser rundt i verden, er det en mere positiv fortælling, jeg hører. De fremhæver tillid, lighed, stor innovationskraft og forandringsparathed.

– Jeg kommer lige fra Davos, hvor man roser Danmark for lige og fri adgang til sundhed og uddannelse. Vi har været dygtige til den grønne omstilling, høj fødevaresikkerhed, rent vand og en lang række ting, hvor Danmark gør det godt.

Den hjælp skal sættes i system og dyrkes i en forening, Diaspora Denmark, foreslår Besenbacher ifølge PolicyWatch.

Foreningen skal hjælpe med at formidle viden fra danskerne i udlandet til virksomhederne. Men den skal også give udlandsdanskerne adgang til at holde sig opdateret med, hvad der sker i Danmark.

/ritzau/