Verdens længste hængebro skal forbinde Sicilien med Italiens fastland

6. AUG 2025 • 15:00UDLAND

Hængebro mellem Sicilien og fastlandet har været mange år undervejs og ventes at koste 13,5 milliarder euro.

Italiens regering har onsdag givet grønt lys til opførelsen af en hængebro, der skal forbinde Sicilien med det italienske fastland.

Der bliver tale om en motorvejsbro med verdens længste frie spænd.

Det fortæller den italienske transport- og infrastrukturminister, Matteo Salvini, på et pressemøde ifølge nyhedsbureauet AFP.

Det frie spænd er det vejstykke, der er spændt ud mellem to tårne eller pyloner. Det frie spænd på broen mellem Sicilien og fastlandet bliver 3,3 kilometer langt.

Til sammenligning er det frie spænd mellem pylonerne på Storebæltsbroen 1624 meter langt.

Tårnene på broen i Italien bliver 400 meter høje.

Opførelsen af broen, der skal krydse Messinastrædet, ventes at koste 13,5 milliarder euro - svarende til 100 milliarder kroner.

Planlægningen af broen, som bliver den første bro over Messinastrædet, har varet flere årtier. Den første lov om projektet blev vedtaget i 1971.

Broen vil - hvis tidsplanen holder - stå færdig i 2032.

Ifølge Matteo Salvini håber den italienske regering, at broen bliver "en accelerator for udvikling" på Sicilien og i Calibrien, som er den region, der ligger på fastlandssiden af Messinastrædet.

Begge regioner er i italiensk sammenhæng relativt fattige.

Håbet er, at broen vil skabe økonomisk vækst, og Salvini lover, at der bliver skabt titusindvis af nye stillinger i regionerne, når det bliver langt hurtigere og lettere end hidtil at krydse Messinastrædet.

Regeringen beskriver den kommende bro som et resultat af den fremmeste ingeniørvidenskab, og den vil kunne modstå både kraftig blæst og jordskælv.

Broen ligger i et område, hvor to tektoniske plader mødes, og hvor jordskælv derfor kan forekomme.

Den kommende hængebro får seks kørebaner, og der skal også køre tog over den.

/ritzau/

MESTE LÆST UDLAND (48 T)

SENESTE RITZAU

FÅ ABONNEMENT