SAS-ejer øger både salg og indtjening med flere passagerer

31. JUL 2025 • 10:40ERHVERV/POLITIK

Air France-KLM-topchef fremhæver øget ejerandel i SAS som vigtigt skridt for at styrke position i Nordeuropa.

Luftfartskoncernen Air France-KLM har øget både sin omsætning og sin indtjening i andet kvartal.

Her tjente selskabet 649 millioner euro, hvilket svarer til omkring 4,8 milliarder kroner. Det er knap fire gange så meget som i samme kvartal året før.

Det viser Air France-KLM's regnskab for andet kvartal, som er blevet offentliggjort torsdag.

I kvartalet rejste knap 27,3 millioner passagerer med koncernens fly. Det er en stigning på 5,9 procent sammenlignet med samme kvartal året før.

Air France-KLM ejer i øjeblikket 19,9 procent af det skandinaviske luftfartsselskab SAS.

Tidligere i juli meddelte koncernen, at den vil øge sin ejerandel til 60,5 procent.

Det skal ske ved at købe kapitalfonden Castlelakes og investeringsselskabet Lind Invests aktieposter i SAS.

Den danske stat vil beholde sin ejerandel på 26,4 procent samt sine pladser i bestyrelsen.

Benjamin Smith, som er topchef i Air France-KLM, siger, at koncernen ønsker at styrke globale forbindelser gennem partnerskaber.

Og her fremhæver han, at koncernen har taget de indledende skridt for at øge sin ejerandel i SAS.

- Dette markerer et vigtigt skridt i retning af at styrke vores position i Nordeuropa og udvide vores netværks rækkevidde, siger han i en kommentar i regnskabet.

Air France-KLM's omsætning i andet kvartal lyder på 8,4 milliarder kroner. Det er 6,2 procent mere end i samme periode året før.

Allerede i marts, da Air France-KLM offentliggjorde sit årsregnskab for 2024, lød det, at man så lovende resultater fra ejerandelen i SAS.

På det tidspunkt havde selskabet ifølge regnskabet investeret 144,5 millioner dollar i det skandinaviske luftfartsselskab.

Det er ikke oplyst, hvad Air France-KLM skal betale for at købe sig til størstedelen af aktierne i SAS. Det vil blive baseret på SAS' finansielle resultater, lyder det.

Air France-KLM er en sammenlægning af franske Air France og hollandske KLM. De to selskaber fusionerede i 2004 og opererer stadig som selvstændige forretningsben.

I dag har koncernen to såkaldte hub-lufthavne, som fungerer som en form for knudepunkter, hvor mange passagerer mellemlander for at nå deres endedestination.

Benjamin Smith har tidligere sagt, at Air France-KLM vil investere i Københavns Lufthavn for at gøre den til koncernens tredje hub.

/ritzau/

MESTE LÆST UDLAND (48 T)

SENESTE RITZAU

FÅ ABONNEMENT