Telenor Danmark har mistet 16.000 mobilkunder siden årsskiftet

30. APR 2024 • 08:20ERHVERV/POLITIK

Både mobilkundebasen og omsætningen hos Telenor Danmark er gået tilbage i årets første kvartal.

Det har haft negative konsekvenser for teleselskabet Telenor Danmark, at der er blevet lavet ændringer i kreditaftaleloven og i forbrugslånsreglerne.

Det skriver selskabet om sit regnskab for første kvartal, hvor det fremgår, at det har mistet 16.000 mobilkunder siden årsskiftet.

Telenor Danmark har dog fortsat 1.674.000 kunder her i landet.

Ændringerne har ifølge selskabet påvirket dets muligheder for at tilbyde omkostningsfri kreditaftaler til kunderne, lyder forklaringen.

- I Telenor følger vi naturligvis lovgivningen og vægter forbrugerbeskyttelse højt, hvorfor vi selvfølgelig har implementeret tiltag, som sikrer, at vi efterlever de nye regler, siger topchef Lars Thomsen.

- Men det afspejler sig direkte i vores salgstal. Det er blevet sværere og mere omstændigt for danskerne, uanset økonomi, at indgå kreditaftaler, og det er en ny virkelighed, som vi alle sammen skal vænne os til.

Også omsætningen er gået tilbage i året første kvartal, hvis man sammenligner med samme kvartal sidste år.

I årets første tre måneder blev der således omsat for 936 millioner kroner mod 971 millioner kroner sidste år.

Til gengæld har selskabet løftet indtjeningen til 305 millioner kroner fra 223 millioner kroner i første kvartal sidste år.

I øjeblikket er Telenor Danmark i gang med at brede 5G-netværket ud, og det har krævet massive investeringer de seneste år, forklarer selskabet.

- Vi tilbyder en bred palette af internetløsninger til alle behov, men har høje forventninger til 5G-internet, som indtil videre bliver indfriet, konstaterer Lars Thomsen i forbindelse med regnskabet.

- 5G-internet er en attraktiv løsning for rigtig mange mennesker, og det mærker vi tydeligt.

/ritzau/

MESTE LÆST ERHVERV-POLITIK (48 T)

SENESTE RITZAU