Corona har givet Nemlig den travleste periode nogensinde

Stor travlhed under coronaudbruddet har været med til at give onlinesupermarkedet Nemlig.com en stor stigning i omsætningen.

Det har samtidig bidraget til at give selskabet det første positive driftsresultat nogensinde. Det fremgår af seneste årsregnskab fra Nemlig.com.

Driftsresultatet, der er fraregnet blandt andet finansielle poster og betaling af skat, er samlet steget til 13,4 millioner kroner. Det er markant højere end de foregående år, hvor Nemlig.com har haft tocifrede millionunderskud på driften.

Bag det historisk høje resultat ligger en omsætning på 2,1 milliard kroner. Det er 45 procent højere end året før og den største omsætning nogensinde.

Stefan Plenge, administrerende direktør og stifter af Nemlig.com, kalder det seneste regnskabsår for helt særligt.

Regnskabsåret er gået fra 1. august til 2019 til 31. juli 2020.

I de første syv en halv måned af regnskabsåret har selskabet ifølge direktøren haft større omsætning og overskud på driften hver eneste måned.

Det vil sige, at selskabet allerede oplevede vækst, før coronavirusset kom til Danmark, og at virusudbruddet har givet ekstra mange ordrer på levering af almindelige dagligvarer.

– I de sidste fire en halv måned af regnskabsåret oplevede vi en sand eksplosion i efterspørgslen, da covid-19 ramte Danmark, og landet blev lukket ned, hvilket fik væksten til at ramme 100 procent.

– Til trods for de mange ekstraordinære omkostninger, der er forbundet med at vokse så hurtigt, er jeg stolt over, at vi er lykkedes med at fastholde et driftsoverskud igennem hele året, siger Stefan Plenge.

Den store efterspørgsel har betydet, at Nemlig.com på kort tid måtte ændre arbejdsgange og ansætte hundredvis af nye medarbejdere.

Alene inden nytår er der planer om at ansætte cirka 150 nye medarbejdere.

Det vil betyde, at Nemlig.com i kalenderåret 2020 har skabt i alt 1000 nye arbejdspladser, og at det samlede medarbejderantal runder 2000.

En del af de nye ansættelser har været med til at udvide kapaciteten i både driften og i kundeservice.

Derudover er der ansat nye folk inden for it med henblik på at understøtte væksten i selskabet.

/ritzau/