Udlejere af løbehjul om forbud: En trist dag for København

Det er skuffende og frustrerende, at det i praksis bliver umuligt at udleje elløbehjul fra offentlige arealer i København i fremtiden.

Sådan lyder det fra Elløbehjulsalliancen. Den består af de tre firmaer Tier, Voi og Lime, som alle udlejer løbehjul i København.

– Vi er selvfølgelig skuffede og triste over den beslutning, der er taget. Vi er skuffede over, at man vælger en forbudsløsning, siger Kristian Agerbo, der er global direktør for politik og byudvikling hos Voi og talsmand for alliancen.

Et flertal i Københavns Borgerrepræsentation besluttede torsdag at indføre et forbud mod udlejning af løbehjul. Det gælder udlejningen fra offentlige områder i det meste af indre København og brokvartererne.

Det er for tidligt at sige, hvad den politiske beslutning kommer til at betyde for de tre selskabers fremtidige virke i København, men selskaberne vil forsøge at finde andre måder af udleje løbehjul på i byen.

De kan endnu ikke sige, hvordan det skal ske.

– Vi er opsat på stadig at kunne udbyde vores service til vores brugere i København. Vi er parate til at finde løsninger, som gør, at vi stadig kan udbyde services, og vi er klar til at lave investeringer, siger Kristian Agerbo.

Forud for torsdagens afstemning havde de tre selskaber i sidste uge indført en række tiltag.

De skulle forsøge at dæmme op for en del af den utilfredshed, der har været med løbehjul. Blandt andet er de ofte set ligge og flyde på fortove og cykelstier til irritation for gående og cyklister.

Fra sidste uge blev det gjort umuligt at parkere løbehjul i det område, der bliver kaldt Middelalderbyen – inden for voldene. Samtidig blev der oprettet parkeringszoner i andre dele af byen.

Elløbehjulsalliancen ærgrer sig over, at det alligevel ikke har været muligt at lave et samarbejde med politikerne i København.

– Vi har søgt løsninger og vist, at man kan løse problemerne relativt hurtigt. Men der har ikke været villighed til at kunne løse det gennem dialog med kommunen.

– Nu må vi kigge fremad og finde løsninger, så der også er løbehjul i fremtiden i København, siger Kristian Agerbo.

/ritzau/