Corona får online-salget til at fylde mest hos Pandora

Under coronaudbruddet har det danske smykkeselskab Pandora øget sit onlinesalg markant.

Faktisk har fremgangen været så markant, at onlinesalget i andet kvartal har udgjort lidt mere end halvdelen af Pandoras samlede omsætning.

Det fremgår af det halvårsregnskab, som Pandora præsenterede mandag aften.

Samlet har smykkeselskabet i andet kvartal solgt for 2876 millioner kroner. Af det salg kommer 1487 millioner kroner fra salg på nettet.

Derved har onlinesalget udgjort lidt over halvdelen af det samlede salg. Mere præcist har det udgjort 52 procent.

– Pandora har været i stand til at flytte kunder fra offline til online i løbet af de perioder, hvor fysiske butikker har været lukket, skriver selskabet i regnskabet.

Selskabet forklarer, at det på grund af situationen med de lukkede butikker har holdt sine udgifter til traditionel markedsføring på et minimum.

Til gengæld er der blevet brugt en del flere penge på digital markedsføring.

Det har bidraget til det større onlinesalg, som sammenlignet med andet kvartal sidste år er steget med 176 procent.

Mens størstedelen af Pandoras butikker har været lukket i perioder af andet kvartal, så er de i løbet af de seneste måneder begyndt at genåbne.

Ved udgangen af juli havde omkring 90 procent af butikkerne åbent igen. Det har flyttet nogle kunder væk fra onlinesalget og tilbage i butikkerne.

– I forbindelse med at de fysiske butikker er genåbnet, har Pandora set en negativ sammenhæng mellem onlinetrafik og trafik i de fysiske butikker.

– Men onlinesalget fortsætter med at klare sig bedre end før coronaudbruddet, skriver Pandora i regnskabet.

Selskabet har en forventning om, at næsten alle butikker vil være genåbnet ved udgangen af tredje kvartal. Det vil sige ved udgangen af september.

I alt havde Pandora ved udgangen af andet kvartal 2714 butikker verden over. Det var 56 færre butikker end ved årsskiftet.

/ritzau/