Pandoras omsætning falder markant midt i coronakrise

Coronakrisen har kostet på smykkekoncernen Pandoras omsætning. Det viser et regnskab, som virksomheden har fremlagt mandag aften.

I andet kvartal er Pandoras omsætning faldet fra 4,7 milliarder kroner i 2019 til 2,9 milliarder kroner i år, skriver Ritzau Finans.

Derudover faldt den organiske vækst med 38 procent mod et fald på ti procent i samme periode sidste år.

Organisk vækst er et udtryk for udviklingen i en virksomheds omsætning eller overskud fraregnet udsving i valutakurser og opkøb af virksomheder.

Det kan dermed give et mere retvisende billede af, hvorvidt en virksomhed reelt vokser eller går tilbage.

Pandora har sammen med regnskabet for andet kvartal også fremlagt forventningerne til hele 2020.

Smykkekoncernen regner med en negativ organisk vækst på mellem 14 og 20 procent.

16. marts trak Pandora sin oprindelige prognose for 2020 tilbage grundet coronakrisen. Dengang forventede smykkekoncernen en negativ organisk vækst på mellem tre og seks procent.

Selskabet skriver, at den nye prognose er behæftet med en stor usikkerhed grundet coronakrisen.

Topchef i Pandora Alexander Lacik er optimistisk trods den faldende omsætning.

– Pandoras forretningsmodel har vist sin modstandsdygtighed under krisen, og forbrugerne har fortsat engageret sig aktivt med varemærket på trods af lukkede butikker, siger Alexander Lacik i regnskabet.

Smykkekoncernen advarer dog om, at smittens fornyede vækst og lokale nedlukninger påvirker forbrugernes adfærd og har “bremset forbedringerne” i den forbindelse.

Pandora er verdens største smykkeproducent og producerer årligt omkring 100 millioner smykker.

Størstedelen af virksomhedens 28.000 medarbejdere er ansat på fabrikker i Thailand.

/ritzau/