Lavere salg under corona har kostet Heineken milliarder

Den globale nedlukning under coronakrisen har kostet både salg og indtjening for den hollandske bryggerikoncern Heineken.

Det viser selskabets regnskab for de første seks måneder af 2020.

Samlet for perioden har Heineken tabt 2,2 milliarder kroner på bundlinjen.

Det skyldes især en omsætning, der i forhold til samme periode sidste år er faldet med 19,2 procent til 68,8 milliarder kroner.

I regnskabet forklarer Heineken det lavere salg med de tiltag, som flere lande har foretaget i løbet af perioden for at dæmme op for coronavirusset.

Tiltagene tæller blandt andet restriktioner i forhold til folks frie bevægelighed, lukning af salgssteder og obligatorisk nedlukning af produktionsfaciliteter.

Heineken kan dog glæde sig over, at ingen af koncernens bryggerier længere er lukket som følge af statslige restriktioner.

– Første halvdel af 2020 var kendetegnet ved hidtil usete udfordringer, og jeg er meget stolt af vores medarbejdere rundt om i hele verden, siger Dolf van den Brink, administrerende direktør hos Heineken, i en kommentar.

/ritzau/