Coca-Cola stopper reklamer på sociale medier i 30 dage

Læskedriksgiganten Coca-Cola vil stoppe reklamer på sociale medier i mindst 30 dage.

Det gør selskabet, mens platforme verden over prøver at finde ud af, hvad de skal gøre med racistisk indhold.

– Racisme hører ikke hjemme noget sted i verden, og det hører ikke hjemme på sociale medier, siger James Quincey, direktør for The Coca-Cola Company, i en meddelelse.

Han siger, at virksomheder, der driver sociale medier, er nødt til at bidrage med “større ansvarlighed og transparens”.

Andre store selskaber har allerede boykottet sociale medier for at gennemtvinge ændringer i den måde, hvorpå medierne håndterer hadefuldt indhold.

Coca-Cola vil bruge pausen til at “genoverveje deres retningslinjer for reklamer for at se, hvilke ændringer der er brug for”, siger Quincey.

Sodavandsselskabet er en vigtig aktør på verdensmarkedet for reklamer.

Det meddeler, at “pausen” ikke betyder, at Coca-Cola tilslutter sig en bevægelse af grupper for sortes rettigheder i USA og borgerrettigheder i almindelighed.

Sammenslutningen, som blandt andet tæller den store borgerrettighedsgruppe for sorte NAACP, har opfordret selskaber til at stoppe med at reklamere på Facebook. Det er sket under hashtagget #StopHateForProfit.

/ritzau/AFP