FDM vil se om tysk erstatning i dieselgate kan omfatte Danmark

Selv om en tysk domstol mandag har tilkendt en mand erstatning for at have købt en bil med snydesoftware, er det ikke sikkert, at danske bilejere kan få samme erstatning på sigt.

Det oplyser Torben Lund Kudsk, der er afdelingsleder ved bilejernes brancheorganisation, FDM.

– Vi er i Danmark stoppet ved at sige, at problemet er løst miljømæssigt, og vi har haft nogle forbrugere, som heller ikke er stillet dårligere økonomisk, så der er på den front ikke noget erstatningsmæssigt i det.

– Vi har endnu ikke i Danmark vurderet, at der har været basis for at se på det mere moralske i det. Altså om det, at man købte noget, som man troede, var noget andet, skulle give anledning til en decideret erstatning, siger han.

Det er Tysklands øverste civile domstol, Bundesgerichthof i Karlsruhe, der mandag har afgjort, at en 65-årig mand skal have erstatning for en Volkswagen Sharan.

Manden har krævet alle pengene tilbage for bilen, der er købt i 2014. Domstolen siger dog, at kørte kilometer og slitage på bilen skal modregnes.

FDM vil gennemlæse dommens præmisser, hvorefter den sammen med sin tyske søsterklub vil vurdere, om det også kan gøre sig gældende i Danmark.

– Det er ikke noget, vi på stående fod kan sige, siger Torben Lund Kudsk.

Sagen er døbt dieselgate. Den handler om, at 11 millioner biler var udstyret med software, der fik det til at se ud, som om de var mere miljøvenlige, end det egentlig var tilfældet.

Volkswagen, der ejer en stribe af verdens største bilmærker, havde med en hemmelig mekanisme sikret, at udstyr ville måle 40 gange så lavt et niveau af kvælstofudledning, som bilerne ville udlede på vejene.

Siden 2015 har VW betalt mellem 140-200 milliarder kroner i bøder, erstatninger og forlig.

I Danmark blev det lovpligtigt at få bilens software opdateret, men det har ikke været tilfældet i eksempelvis Tyskland. Her kører der ifølge afdelingslederen stadig VW-biler rundt, som sviner for meget.

– I FDM har vi lavet test med vores internationale samarbejdspartnere, der har afdækket, om den her opdatering af softwaren har haft nogle negative konsekvenser for forbrugeren.

– Om den brugte mere brændstof, havde færre hestekræfter eller sodede mere til. Det har ikke været tilfældet, siger Torben Lund Kudsk.

Han beder danske bilejere væbne sig med tålmodighed for at se, om der er mulighed for at få erstatning i Danmark. Det ligger dog ikke lige for, pointerer Torben Lund Kudsk.

– Det er noget, der i givet fald skal starte helt forfra retssagsmæssigt, siger han.

/ritzau/