Ølsalget hos Heineken er ramt hårdt af coronakrisen

Coronakrisen har sat sit tydelige spor i salget hos Heineken i første kvartal.

Bryggeriet oplevede alene i marts et fald i salget på 14 procent.

Det oplyser selskabet ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Det dårlige første kvartal har medført, at nettoresultatet i kvartalet faldt til 94 millioner euro fra 299 millioner euro i samme periode sidste år.

Men det er ifølge Heinekens forventninger kun begyndelsen på en endnu større nedtur.

Heineken forventer således, at selskabet vil blive ramt endnu hårdere af coronakrisen i andet kvartal – og at også andet halvår vil blive påvirket.

– Den begyndende påvirkning af Covid-19-krisen er tydelig i volumenudviklingen i dette kvartal og ventes at blive forværret i andet kvartal af 2020, skriver Heineken i en handelsopdatering for første kvartal.

– Andet halvår ventes også påvirket, hvor nedlukninger ventes ophævet, men hvor der fortsat ventes en påvirkning på økonomien.

Bryggeriet har som følge af den store usikkerhed valgt at droppe prognosen for 2020.

Heineken er verdens næststørste bryggeri efter belgiske ABInbev, der blandt andet står bag Corona og Budweiser.

/ritzau/