FAKTA: Sådan bedømmer bankkunder de 20 største banker

Analyseinstituttet Voxmeter måler året rundt tilfredsheden med de største banker.

Hen over hele 2019 er knap 1000 bankkunder i Danmark blevet spurgt, hvor tilfredse de er med deres primære bank på en lang række punkter inden for service, produkter, image og kommunikation.

Svarene er sammenfattet i en slags pointscore, som højest kan være på 11.000 point.

Her er listen med de 20 største bankers placering. Tallet i parentes er placeringen i sidste års måling:

1. Arbejdernes Landsbank 7641 point (1)

2. Ringkjøbing Landbobank 7496 point (2)
3. Sparekassen Kronjylland 7370 point (6)
4. Jutlander Bank 7324 point (7)
5. Sparekassen Thy 7313 point (3)

6. Handelsbanken 7187 point (9)
7. Sparekassen Vendsyssel 7131 point (8)

8. Jyske Bank 7118 (5)
9. Nordjyske Bank 7095 (4)

10. Nykredit Bank 6783 point (13)

11. Spar Nord Bank 6631 point (11)

12. Lån & Spar Bank 6424 point (10)

13. Sparekassen Sjælland-Fyn 6312 point (12)

14. Vestjysk Bank 6287 point (14)

15. Den Jyske Sparekasse 6259 point (15)

16. Andelskassen 6108 point (16)
17. BankNordik 5848 point (18)

18. Sydbank 5544 point (17)

19. Nordea 5016 point (19)

20. Danske Bank 4735 point (20)

Undersøgelsen er baseret på i alt 51.637 interview med enkeltpersoner om deres primære bankforbindelse.

Pointscoren – den såkaldte CEM (Costumer Experience Management) Score – er udviklet af Voxmeter.

CEM Scoren udregnes dynamisk, så de områder, som kunden synes er vigtigst, vægtes højere i tilknytning til kundens vurdering.

Kilde: Voxmeter.

/ritzau/