OVERBLIK: B.T.s vej fra betalingsvis til gratis nyhedskanal

B.T. vil fra årsskiftet stoppe med at udgive en betalingsavis på hverdage og i stedet udkomme med en gratisavis.
Det oplyser B.T.

B.T. vil dog fortsat udgive en betalingsavis i weekenderne. Læs mere om B.T’s historie her:

* B.T. blev startet af journalisten Henry Hellsen i 1916 under Berlingske. Navnet kom fra Berlingskes store hus på Rådhuspladsen, B.T.-Centralen, hvor avisen blev solgt fra.
* Ideen til B.T., der var blandt Danmarks første tabloidaviser, kom fra det tyske B.Z., Berliner Zeitung, der i 1904 blev til B.Z. am Mittag, en formiddagsavis.
* B.T. fik i modsætningen til Berlingske Tidende et fysisk mindre format – det såkaldte tabloidformat. Samtidig var tonen mere uformel, underholdende og der var fokus på sport og københavnsk lokalstof.
* Allerede inden for to år gav avisen overskud.
* Op gennem 1920’erne slog avisen for alvor igennem som underholdende formiddagsblad med tegninger af Storm P.

* Oplaget steg kontinuerligt, og i 1950’erne var B.T. periodevis Danmarks største avis. I de gyldne tider i 1970’erne nåede oplaget 238.000 styk.

* Avisen var på det tidspunkt slagkraftig aktør i den danske medieverden og vandt eksempelvis i 2002 en Cavling-pris for afsløringerne af Peter Brixtoftes ulovlige handlinger som borgmester i Farum Kommune.
* Det går dog på linje med andre aviser tilbage for B.T. fra slutningen af 1980’erne, da en lavkonjunktur holder økonomien i et jerngreb.
* Samtidig skifter B.T. strategi flere gange. Omkring årtusindskiftet introduceres en ny strategi, hvor BT skal være mindre tabloid i sin journalistik og mere sober.

* Det skal stå i modsætningen til Ekstra Bladets udtryk, der er domineret af Side 9-pigen og et mere offensivt sprog.
* Oplagstallet fortsatte dog med at falde. I starten af 1990’erne var oplaget 190.000.

* Ved årtusindskiftet var det faldet til 124.000, og de seneste tal fra 2014 viser et oplag på 47.000.
* I 2012 droppede man punktummerne i navnet i forbindelse med en relancering.
* I november 2016 blev gratisavisen Metroxpress og B.T. slået sammen i selskabet BTMX, hvis hovedejer er Berlingske Media.

* Styringen blev overtaget af Jens Grund, der dog allerede i januar 2018 bliver erstattet af tidligere chef på TV2 Michael Dyrby.
* I februar 2018 præsenterer han den nye strategi. Den indebærer, at papiravisen går ned i sideantal, samtidig med at bt.dk fremover skal være den vigtigste nyhedskanal for BT-brandet. Samtidig vil mediehuset udgive gratisavisen BT Metro.

* 26. august varsler B.T., at mediehuset fra årsskiftet til 2020 ikke længere vil udgive en betalingsavis på hverdage og i stedet udgive én gratisavis. På weekender vil der fortsat udkomme en betalingsavis.

Kilder: Ritzau, B.T., DeDanskeAviser.dk

/ritzau/