Debat: Hvis jeg var kejserinde skulle sælerne jages

LÆSERBREV

Konstant er der her på Bornholm snak om, hvem der er torsken i Østersøen – i overført betydning. Jeg mener mest af alt, at det er torskedumt at fortsætte diskussionen i det uendelige.

Hvilken side er du på, og hvem, mener du, skal overleve i denne verden? Skal sælen overleve, fiskeren eller torsken?

Jeg er hverken politiker, havbiolog eller i familie med en økonomisk ramt fisker eller vegetar (pointe længere nede). Jeg er på ingen måde ekspert. Jeg mener bare i almindelighed, jeg har en ide, en god ide, som vil møde stor modstand og derfor titlen på mit læserbrev.

Min ide lyder sådan her:

Der gives dispensation til at jagte et rimeligt antal sæler om året I Østersøen. Det skal grundigt undersøges, og det skal være så sælbestanden ikke tilnærmelsesvis trues. Denne jagt ser jeg som en turistattraktion. Nogle kommer til Bornholm for bukkejagten, andre vil komme til øen for sæljagten.

Sælerne bringes til et slagteri/værksted på eksempelvis Christiansø eller Frederiksø. Forestil dig, at alt fra sælen selvfølgelig skal udnyttes. Det bedste på sælen, set med mine øjne, er uden tvivl skindet. Jeg ville ganske enkelt elske at iklæde mig et par sælskindsluffer eller en sælskindsvest fanget, designet og produceret lokalt på øen. Og jeg ved, jeg ikke er den eneste.

Tænk engang, hvis den slags luksusvarer blev solgt fra Christiansø.

Og hvad så med sælkødet? Her ser jeg for mig, at en eller anden dygtig bornholmer-gourmetkok kan skabe en eller anden luksusdelikatesse. Altså, hvis grannåle kan smage godt med noget ”New Nordic”, så kan sælkød vel også. Og ja, jeg ved godt, at der er store mængder af kviksølv og andet toxic i en sæl, men mon ikke der findes et eller andet sundt og smagfuldt på sælen?

Alt det som ikke kan udnyttes fra sælen bliver til lokal minkfoder eller lignende.

Fiskeren beholder sit hverv og nye erhverv opstår.

Så jeg gentager: Hvis jeg var kejserinde af Bornholm, ville jeg ”skyde” ideen i gang med det første i morgen tidlig.

Mette Fuglsang
Lyrsbyvej 8
Østermarie