DI: Skibet sejler nu – skal du med?

SYNSPUNKT
Erhvervslivet på Bornholm er på mange måder som et skib. Som erhvervsmand og sejler er det en sammenligning, der ligger mig nært. Et godt rustet skib, med en erfaren besætning kan klare selv en stormfuld dag på Østersøen. Det handler om at navigere bedst muligt i de farvande og forhold, der er givet.

Det er klart, at vi lægger fra kaj i 2019 med et andet skib, end da vi lagde til i 2018. Vi har store muligheder i sigte, og det er nu, vi har brug for at få så mange med om bord på skibet som muligt. Virksomhederne har brug for flere nye medarbejdere og lærlinge.

Hvis bornholmske virksomheder skal kunne fortsætte med at vokse og skabe arbejdspladser og skatteindtægter til øen, har vi brug for en dygtig besætning. Her er uddannelse helt centralt. Jeg vil derfor hæfte mig ved en vigtig begivenhed, der fandt sted i 2018, da Campus Bornholm for første gang slog dørene op. Det er ganske stort og fortjener en salut. For samlingen under ét tag giver et unikt uddannelsesmiljø, uanset om det er studenterhue eller svendebevis, der knokles for.

Det giver os et godt afsæt for at give øens virksomheder de dygtige medarbejdere, som vi er afhængige af. Rundt om i landet taler mange om mangel på praktikpladser. Det taler vi ikke om på Bornholm. Det bør vi i hvert fald ikke. Vi har nemlig flere praktikpladser, end vi har lærlinge og elever til at fylde dem ud. Vores døre står åbne, og vi vil fortsætte med at arbejde for gode rammer for at dygtiggøre sig her på øen. Og hvis ikke, der er nok bornholmerne, der vælger en erhvervsuddannelse, må vi hente lærlinge ovrefra.

Her kan du for eksempel tage hele uddannelsen som smed eller elektriker, eller du kan gå i skole en del af tiden ovre og vende tilbage i praktik. I alt har vi over 100 forskellige spændende erhvervsuddannelser at vælge imellem. Startlønnen vil endda ofte være højere end en universitetsuddannet. Mulighederne er derfor gode, for alle der vil.

Nøjagtig som et skib har brug for en dygtig besætning, behøver man ikke være fuldbefaren sømand for at konstatere, at et sejlskib også er afhængig af gode sejl, hvis det ikke skal ligge stille i havnen. Hvis bornholmsk producerede varer skal ud i verden, har vi brug for at fragte varer til og fra øen hver eneste dag.

Færgen er livsnerven

Det er nok gået de færreste forbi, at vi har fået en ny operatør på færgesejladsen. Meget er sagt og skrevet om denne sag. Jeg vil her nøjes med at slå fast, at færgen er livsnerven for erhvervslivet på Bornholm. Derfor er bornholmske arbejdspladser og fremtidig vækst afhængig af en stabil, fleksibel og imødekommende betjening. Det vil vi fortsat arbejde for.

Vi kan heller ikke komme udenom, at året har budt på stærk blæst i sejlene i form af uro på de internationale markeder. International handelskrig og Brexit er nogle af de begivenheder, som også rammer bornholmske virksomheder, og som også fortsat vil få betydning for os i det nye år. Men på Bornholm er vi vant til høj søgang, så der skal mere til at blæse os ud af kurs.

Jeg vil derfor se ind i det nye år med optimisme. I Rønne tager havneudvidelsen form sten for sten. Det giver også nye muligheder for øens virksomheder, når havvindmølleparken på Kriegers Flak skal opføres med udskibning fra Rønne. Til foråret får vi tilmed at vide, om det bliver Nordsøen eller Østersøen der bliver hjemsted for den næste store havvindmøllepark. Bliver det Østersøen, kan det bringe endnu flere arbejdspladser med sig til Bornholm.

Bornholms Elektromotor ApS vandt tidligere i år DI Bornholms Initiativpris på grund af deres mod til at styre mod nye vækstområder i blandt andet den bornholmske offshore-branche. De er et godt eksempel på en af flere lokale virksomheder, som griber de muligheder, det bringer med sig.

Jeg vil slutte af med en klar opfordring til alle, unge som voksne, der i disse nytårsdage overvejer, hvilken vej I vil tage i det nye år: Tag en erhvervsuddannelse, og brug de mange muligheder, som bornholmske virksomheder kan tilbyde både nu og i fremtiden. Kom med – vi har brug for jer.

Godt nytår!

Kenn Kjellberg, formand for DI Bornholm