Se regnestykket: Det er blevet dyrere med Molslinjen

LÆSERBREV
Molslinjen har lovet lavere færgepriser til Bornholm. Er prisen blevet lavere?

Selskabet har valgt at begunstige bestemte grupper – og klemme andre. Billige billetter fås, hvis man har god tid, kan lide at stå tidligt op, rejse sent om aftenen og uden for ferier og weekender. Godt for de bornholmere og turister, der står uden for arbejdsmarkedet. Så er der billige – og ufleksible – billetter fra 99 kr. til 399 kr.

Prisstruktur er ganske uoverskuelig, idet priserne varierer fra 99 kr. til 799 kr. pr. tur for bil og op til 5 personer. Gebyrer og afbestilling er en historie for sig.

For passagerer, der rejser i weekend, ved højtider og i sæsonen bliver det dyrt op til 799 kr. pr. tur. Alternativt er en ekstra feriedag/overnatning. Ikke så attraktivt.

En særlig gruppe – og stor gruppe, vil jeg tro – er folk, der rejser hyppigt. Molslinjen tilbyder nu to produkter: Pendlerordningen og Familiekortet. Færgen kunne nøjes med Bizz-ordningen.

Er priserne for denne gruppe blevet lavere? Tilsyneladende. Og dog. Fratrækker man den prisreduktion på 44,15 procent, som Færgen tilbød, er svaret et rungende nej. Molslinjens priser er faktisk meget dyrere.
Det gælder ved 10, 15 og 19 rejser, når der regnes i enkeltrejser.

Molslinjens Pendlerordning;
10, 15 og 19 rejser:

4936, 6296 og 7656 kr.

Molslinjens Familiekort;
10, 15 og 19 rejser:

4390, 8780 og 8780 kr.

Færgens bizz efter reduktion
på 44,15 procent; 10, 15 og 19 rejser:

3345, 4610 og 5622 kr.

Ved 10 rejser ville Færgens bizz have været 1034 kr. billige end rejser med et Familiekort, ved 19 rejser endda 3158 kr. billigere.

Molslinjens Pendlerkort ville heller ikke kunne måle sig med Færgens bizz. 10 rejser vil være 1532 kr. dyrere, ved 19 rejser endda 2034 kr. dyrere. Først ved rejse nr. 40 vil Pendlertilbuddet give lavere pris end Færgens Bizz.

Konklusion: Molslinjens tilbud til denne store gruppe er et dyrt tilbud. Og et ringere produkt.

Løsning: Forenkl prisstrukturen. Match Færgens priser – også for denne gruppe passagerer.

Hertil kommer, at vi har fået en markant lavere transportstabilitet, jf. hyppige aflysninger og en ringere komfort og service ved sejlads – og på land.

Molslinjens som udbyder er bestemt ikke en gevinst.

Philip Pedersen
Norre Bakke 13, Svaneke