Leder: Bornholmske gazeller viser vejen

Det er én færre end i fjor, men vi tager det hele med, kipper med rød-grønne flag og letter på hatten (eller hvad det nu hedder) for de i alt ni bornholmske virksomheder, der er på Dagbladet Børsens 2018-liste over såkaldte ”Gazelle-virksomheder”.

Gazelle-prisen er i årenes løb blevet en ganske anerkendt pris, og baggrunden, at hylde danske virksomheder der gør det godt og vækster, er prisværdig i sig selv.

De ni bornholmske virksomheder, der er på listen i år er i tilfældig rækkefølge:

Quali Byg ApS i Østermarie, Bjerregård Aps, Aakirkeby, PL Beton i Muleby, STM Entreprise i Klemensker, Nordbornholms Byggeforretning, Allinge, Den Bornholmske Spritfabrik, Nexø, Sellesborg Entreprenørfirma ved Nylars, A. J. Transport/Flytning fra Svaneke samt Anlægsgartner Lang ved Bodilsker.

For at få plads på Gazelle-listen kræver det som sagt stor vækst i både omsætning og fortjeneste, og den helt store præstation er en realitet, hvis man er genganger på listen som Sellesborg, Quali Byg, STM og PL Beton, der også var på listen i fjor.

Deres fremgang er altså lavet på fundamentet af en i forvejen stor fremgang.

Imponerende!

Generelt er det fantastisk, at så mange bornholmske virksomheder gør det godt.

Deres succes skaber optimisme og skaber flere gode historier om Bornholm, som vi har brug for for at skabe mere vækst.

Man kunne naturligvis godt ønske sig endnu flere bornholmske virksomheder på listen. Ni er i underkanten, synes jeg.

I min gamle hjemkommune, Ringkøbing-Skjern Kommune, noterer jeg mig, at 19 lokale virksomheder er på listen, og man skal nok slet ikke begynde at tælle på Gazelle-virksomheder i hverken Ikast eller Herning-området, med mindre man altså vil rammes af mindreværdskomplekser.

Det er der nu ingen grund til, Bornholm.

Det kan lade sig gøre at drive succesfuld virksomhed på Bornholm.

Det er der masser af gode eksempler på. Også udover de virksomheder, der nu kommer i rampelyset i forbindelse med årets uddeling af Gazelle-priser.

Men hvis vi skal være helt ærlige, så er det nok ikke ordene vækst, driftig og erhvervsø, folk på den anden side af vandet tænker på som det første, når man siger Bornholm.

Dansk Industris årlige undersøgelser over erhvervsvenlige kommuner i landet placerer som regel Bornholm på en lunken placering, mens førnævnte Ikast og Herning altid topper.

Men at det altså er en sandhed med modifikationer, at det faktisk kan lade sig gøre at drive succesrig erhvervsvirksomhed på Bornholm, og at flere faktisk gør netop det, det er Gazelle-uddelingen et fint eksempel på.

Til lykke til de bornholmske gazeller. I viser vejen.