Det sviner at sende fragt over Ystad

LÆSERBREV
Vedrørende kritik af, at Bornholmslinjen sender flere løstrailere over Køge end Færgen gjorde. Det må man da rose dem for.

Næst efter flyvemaskiner er lastbiler det, der forurener mest beregnet på, hvor meget CO2 de udsender per kilometer, de transportere et ton.

Fra Ystad til Danmarks største motorvejsudfletning ved Køge er der cirka 120 kilometer, så kan man selv regne ud, hvor meget CO2 man sparer klimapåvirkningen for, når man sender godset over Køge.

Lastbiler: 47 gram. Skib: Cirka 5 gram de transporterer et ton en kilometer ifølge Berlingske Business søndag den 22. september 2013. Over Køge sparer man det hele.

På et møde på hotellet Green Solution House 7. marts 2016 vedrørende transport til og fra Bornholm deltog blandt andet direktør for Ystad Havn Bjørn Bostrøm og folketingsmedlem Peter Juel-Jensen, som på mødet ifølge Bornholms Tidende udtalte, da Bostrøm helst så, at man sendte mere gods over Ystad (det er der jo penge i), at har man lavet en aftale, kan man også lave den om.

Bostrøm er måske på spil igen?

Niels Munch
Solsiden 21
Strøby Egede, Køge