Efter tirsdagens aflysninger: Molslinjen refunderer ekstra omkostninger

Efter tirsdagens aflysninger: Molslinjen refunderer ekstra omkostninger

Molslinjen er uenig i, at rederiet ikke levede op til EU’s regler om passagerrettigheder under tirsdagens blæsevejr og dertilhørende færgeaflysninger.

Alle færger mellem Rønne og Ystad var aflyst, men Molslinjen satte Povl Anker ind på en dobbelttur mellem Rønne og Køge.

Tidende skrev torsdag, at passagererne har krav på økonomisk kompensation for de ekstra transportomkostninger, de har ved ændringerne i rejsen. Og det får de også mulighed for, understreger Molslinjens kommunikationschef.

– Passagererne kan skrive til vores kundeservice og dokumentere deres krav ved at vedlægge busbilletten, broafgiften, eller hvad de nu synes, de skal have refunderet. Så håndterer vi det fuldstændigt efter reglerne fra sag til sag, siger Jesper Maack.

Det var dog ikke det, Tidendes journalist Niels Ebdrup fik oplyst af rederiet tirsdag. Han skulle selv med færgen fra Køge og ringede til både Molslinjen og Bornholmslinjen for at spørge til netop kompensationen, men fik begge steder at vide, at transporten til Køge var for egen regning.

– Hvis nogen har hørt, at vi ikke refunderer transportomkostningerne, så har det ikke været fra vores kundeservice. Så har det været fra vores driftsfolk, og de skulle selvfølgelig have henvist til kundeservice, siger Jesper Maack.

Kommunikationschefen pointerer, at tirsdagens ændringer i sejlplanen var helt nye for Molslinjen.

– Hvis vi skal gøre noget anderledes næste gang, så er det måske at sige internt i organisationen, at man skal henvise passagererne til kundeservice.

– Vi er ikke vant til at flytte en rute på den måde. Vi er vant til at flytte afgange, men her flytter vi jo ruten. Det er – i hvert fald i min tid – første gang, vi prøver det, og den procedurer lærer vi jo også noget af.

Ifølge EU-reglerne skal passagererne desuden tilbydes “gratis snacks, måltider og forfriskende” svarende til ventetiden ved aflysninger og forsinkelser.

Kommunikationschefen oplyser, at alle ventende i Køge fik tilbudt en kop varm kakao, te eller kaffe.