Ledelse skaber mindre sygdom

Ledelse skaber mindre sygdom
|

ANNONCE fra tack.dk

35.000 sygemelder sig dagligt med stress. Hvordan man præcist definerer og måler stress, er forskerne ikke helt enige om. De fleste, der arbejder med emnet, er dog enige om, at den mest effektive løsning er bedre ledelse.

Dansk Industri spurgte en række af deres medlemmer, hvordan forskellige tiltag havde påvirket medarbejdernes sygefravær. 44 % af de virksomheder der havde arbejdet med ledelsesudvikling havde oplevet et fald i sygefravær. Dette var således - ifølge undersøgelsen - det mest effektive tiltag imod stress og syge ansatte.

En presset hverdag

I de fleste virksomheder er der stort fokus på den enkelte medarbejders indsats. Der skal leveres - ikke kun som gruppe eller som virksomhed, men også som individuel person. I opgangstider bliver opmærksomheden i høj grad rettet mod øgede indtægter og større markedsandele. I krisetider vender mange virksomheder blikket indad og vurderer den enkelte medarbejdes resultat. Det betyder højere eller måske mere direkte krav til medarbejderen. I takt med denne udvikling stiller medarbejderen også større krav til sig selv. Det hele skal nås lidt hurtigere, endnu bedre og i større omfang end tidligere.

Som en konsekvens af et øget fokus på resultater og effektivitet er lederens rolle også ændret. For at sikre at mål sættes og nås, har mange ledere fået travlt med at rapportere og måle på resultater. En opgave der desværre har taget tid fra deres vigtigste rolle - at lede.

Det har mange steder betydet medarbejdere, der arbejder i blinde og enten ikke har konkrete mål at gå efter eller ikke har forstået prioriteringen og vigtigheden af de enkelte arbejdsopgaver. Medarbejdere der forsøger at træde vande i stedet for at svømme fremad. Eller i værste fald går helt ned med flaget og melder sig syge.

Hvordan mindsker man sygefraværet?

Der findes ikke en simpel kur på problemet, men her får du Jens Dalgaards råd til at nedbringe antallet af medarbejdere, der går ned med stress. Jens Dalgaard er adm. direktør i konsulenthuset TACK International, som bl.a. arbejder med lederudvikling og stresshåndtering.

Sæt tid af til ledelse

Du har sjældent tid nok til alle dine mange arbejdsopgaver, men acceptér at ledelse ikke er noget, du engang får tid til. Ledelse er noget, du beslutter dig for at prioritere i hverdagen. Sæt tid af til dine medarbejdere i din kalender. Planlæg møder med dem, hvor I sammen kan gennemgå mål, udvikling og forventninger. Derved sikrer du, at dine medarbejdere ikke spilder deres tid på at arbejde med opgaver, der er unødvendige og ikke arbejder hen mod virksomhedens mål.

Vær nærværende

Vær til stede, når du leder. Lyt til dine medarbejdere og forstå deres overvejelser. I en stresset periode kan vi som mennesker let komme til forkerte konklusioner, fordi vi ikke får det hele med eller ikke forstår den bagvedliggende mening. Brug derfor mere tid på at forstå frem for at blive forstået. Når du har forstået din medarbejder, så sig det, men husk at ”Jeg kan godt forstå…”, ikke er det samme, som at du er enig. Anerkend dine medarbejdere for deres meninger og naturligvis for deres gode bidrag til virksomheden.

Vær proaktiv

Vær på forkant med dine medarbejderes behov. Spørg til deres trivsel, inden deres udfordringer hober sig op, og de får brug for dig. Følg op, og helst tidligere end medarbejderen har forventet. Du skal kunne overskue dine medarbejdere, hjælpe dem til en selvforståelse og lure faresignalerne, inden medarbejderen bliver ramt af stress.